En sån dag.

Strålande fint väder och jag har verkligen tagit tillvara på det.
Tog bussen till stranden vid nio-tiden imorse. Tar ju ett tag att åka så därför blev det så tidigt. Var som vanligt en ganska häpnadsväckande resa. Brukar vara det. Man får liksom se en annan del av amerika. Den delen som dom förmodligen inte är lika stolta över. Alla människor som inte har det så vidare gott ställt.
Det började med att jag klev på bussen vid en hållplats där bussen brukar vänta lite innan den kör vidare. En kvinna frågar då busschaffören om han ska stanan där några minuter och han svarar ja, så hn kliver av bussen och ställer sig och röker samtidigt som hon håller i sin lilla bebis. Skulle en mamma göra så på en busshållplats i sverige skulle nog folk reagera.
Efter att vi har åkt en stund kliver kvinnan med bebisen av. Efter ytterligare en stund kliver ännu en mamma på med två små barn. Det ena en pojke på under två år och sedan har hon en lite bebis också. Hon tar tag i hans arm och bara slänger upp honom på sätet. Men han kliver ner och då smäller hon till honom. Flera gånger under resan slår hon honom rejält när han inte gör exakt som hon vill. Tänk om en mamma skulle göra så mot sitt barn i sverige.

Kom i alla fall till stranden tillslut. Låg en stund och sedan blev det en god lunch innan jag la mig en stund till och njöt av det underbara vädret.

På eftermiddagen valde jag att promenera dom 3 km som är till själv huvudbusstationen där jag ändå skulle behöva byta buss. Jätteskön promenad och dessutom superkul att få se Fort Lauderdale till fots. Tycker dom att det är lite småobehagligt med alla män som tutar och skriker på en. Inte minst mannen som saktade ner och började prata med mig när jag var nästan framme vid stationen. Vanligtvis ligger busstationerna i usa inte i de bättre statsdelarna. Kanske inte konstigt eftersom man inte åker buss här om man inte behöver.

Mannen körde i alla fall upp bredvid mig med sin jätteskruttiga bil och börjar fråga mig vart jag har varit och var jag ska. Sedan frågar han "do you smoke weed?" och säger att han ska parkera så han får prata med mig. Så han kör 50 meter, parkerr bilen och kliver ur. Kanske inte låter så himla läskigt, men när man är i usa och en stor (ursäkta uttrycket) neger frågar om man röker på och vill ta sig en lite pratstund bara sådär när man dessutom är själv och befinner sig i en halvdålig stadsdel i ett annat land så börjar tankarna snurra. Så jag gick i alla fall åt ett helt annat håll när jag ser at han går ur bilen och efter ett tag kör han iväg igen.


Så efter det tog jag bussen hem. En hel del mysko människor igen. Bland annat en ung tjej med fotboja. Hon gav mig en lite halvsur blick och jag kan säga att jag inte kollade en sekund på henne efter det. Haha.


Imorgon ska jag ta bussen till stranden igen. Det är min sista dag i usa och jag ska passa på att njuta av fort lauderdale beach en sista gång.


Sov gott.

Puss!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0